Je ještě možné najít v současném chaotickém světě obrazů, vjemů a slov srozumitelnou cestu? Kde se nachází pravda a kam už sahá lež? Ústecká Billboart Gallery pokračuje ve svém cyklu výstav Manipulace obrazem a slovem, pobízející k zamyšlení se nad vnímáním vizuálních i psaných informací kolem nás. Druhá výstava Identita věcí reflektuje na ploše dvou billboardů fenomén odloženého, avšak často funkčního nábytku a bytových doplňků u popelnic. Přestože zájem o možnosti recyklace ve společnosti stoupá, denně nacházíme ve veřejném prostoru opuštěné a již nepotřebné domácí spotřebiče – nábytek, knihy, obrazy, květiny a jiné interiérové dekorace. Čekají na svého nového majitele a obvykle do pár hodin zmizí. Jaká je identita těchto věcí a jaký bude jejich další osud? Nepřispívá tomuto jevu naše uspěchaná doba a enormní nárůst obrovských obchodních řetězců, které nás nutí nakupovat stále nové produkty, sloužící však jen několik málo let? Trojice umělců Lucie Hyšková, Petr Kubáč a Alexandra Naušová se rozhodli na jedné z výstavních ploch zvěčnit zinscenovaný digitálně upravený interiér, tolik typický pro katalogy designových velkoobchodů s nábytkem. Místo očekávané ceny u jednotlivých produktů však nalezneme GPS souřadnice polohy, kde byl konkrétní kus nalezen. Výstava Identita věcí tak upozorňuje na tlak velkých firem, které manipulativně útočí pomocí promyšlené vizuální reklamy na naše podvědomí. V něm se opakovaně ukládá stále větší počet podobných obrazů výrobků i krátké propagační slogany. Každodenně je vidíme kolem nás. Nelze si jich nevšimnout. Můžeme vůbec těmto nátlakům uniknout nebo se nějak účinně bránit a vystoupit ze zaběhlého konzumního cyklu?

autorky textu jsou Michaela Buštová, Josefína Pleslová a Andrea Vaňourková
en
foto Petr Kubáč
Back to Top